Necrocristianisme
Fa sols unes poques hores que sóc arribat a Buenos Aires; Marcelo m’ha vingut a
trobar a l’aeroport i m’ha dut fins a l’apartament en què passaré una setmana. Haig de
repassar encara la presentació que faré demà del meu llibre en l’església evangèlica Río de
la Plata i, a més a més, estic cansat després de gairebé vint hores de viatge, però no me’n
puc estar i surto al carrer per a conèixer la ciutat.
Mentre camino vaig sentint els crits de persones que ofereixen de canviar dòlars o
euros per pesos argentins i veig també persones que dormen en el carrer i es tapen amb
flassades i cartrons a fi de suportar el fred hivernal. Que vivim en un món globalitzat -en
què ens costa de diferenciar si passegem per Barcelona o per Buenos Aires- no té tant a
veure amb el fet de prendre el mateix cafè, en les mateixes tassa, cadira i taula del
Starbuks, sinó amb tenir fins i tot el mateix sensellar que ens n’hi obre la porta, mentre
para la mà per a què li donem una moneda; i té a veure amb què hi siguin els mateixos
cartrons que li serveixen de llar, per a les mateixes persones a qui som incapaços de posarlos
cara i ulls..., menys encara un nom.
Hi ha una bona gentada, centenars de persones; i el predicador és a punt d’encetar
el sermó. Ho sé que començarà dient que som uns pecadors que mereixem el pitjor dels
càstigs; tot seguit donarà la bona nova que Déu ens ama i que envià el seu fill unigènit a la
creu per a salvar-nos i, pel cloure, farà una crida per a què la gent s’aixequi i s’acosti fins
on és ell a lliurar-hi les seves vides al Crist per a rebre la salvació (no ho veig clar si, cercar
la salvació en un déu capaç de torturar el propi fill d’aquella manera és la millor de les
opcions). El showman-evangèlic m’ha resultat pretensiós, egocèntric i poc creïble; i la
manera tan barroera com ens ha refregat els seus masclisme i homofòbia l’he trobada
intolerable, fins i tot dins una megaesglésia evangèlica. Des que era molt jove, he vist
venedors de salvació que podrien ben fer el mateix amb cortines o aspiradors, per això,
l’únic que avui m’interessava era de veure si la representació-predicació resultava
convincent i si aquí, en el Con Sud, n’han fet cap innovació. Malauradament, haig de dir que
-igual com diu Cohèlet- “res de nou sota el sol”. Això no obstant, quan ha fet la crida,
desenes de persones se n’han aixecat, la majoria dones i amb molta probabilitat
(l’estadística mai no l’erra) també persones LGTBIQ. Mentre això passa, em demano per
què tanta gent sent atracció vers els qui els maltracten i rebutgen, em sembla de veure
entre els agenollats una cara familiar. Afino els ulls i trobo que el reconec: és l’amable
desconegut que m’ha obert la porta del Starbucks. Em llevo del seient, surto de l’església i
mentre camino pel carrer Lavalle no puc estar-me de pensar en l’amenaça que suposen
per a qualsevol societat els moviments evangèlics fonamentalistes.
Val a dir que ells arriben allà on els governs en són incapaços: als més desafavorits.
De fet, l’èxit que tenen és una denúncia de l’abandonament i l’exclusió que pateix una part
important de la població, sia a Buenos Aires, a Lima, a Bogotà o sia a Barcelona. Però és
també palès que llur tasca (parlo principalment dels dirigents) no és de franc, ni altruista;
ara no volen sols aconseguir els diners de qui no en té, sinó a més volen també influència
política per a imposar llur visió del món. Al qui ens resulten patètiques les iniciatives
d’aquesta mena que fan els insignificants moviments evangèlics de l’Estat espanyol, ens
neguiteja que en altres llocs del món avancin clarament vers l’assoliment dels seus
objectius. Mai abans, com avui dins aquesta església, m’havia adonat del perill real per a la
convivència que són. Llur objectiu no és crear una societat més lliure en què també els
cristians puguem aportar al bé comú, sinó la imposició de la societat que ells consideren
que Déu vol, a tota la població.
Ni educació en la diversitat, ni drets per a les persones LGTBIQ, ni regulació de la
natalitat, ni separació d’església i estat, ni divorci, ni feminisme, ni ateisme, ni éssers
humans crítics, ni ciència que no s’adigui amb llurs conviccions... Només un viatge al
passat més fosc amb ritme de música celestial. Els qui venim d’entorns evangèlics
fonamentalistes sabem com hi és tractada la dissidència, la diversitat i el sentit comú. Per
això mateix, resulta alarmant que imposin llurs agendes als governs de diversos països.
Un fonamentalista, o com diu un meu amic: un necrocristià, té tot el dret de ser-ne i
de viure en el cementiri que consideri més adient, sempre que no faci mal a ningú. Les
societats plurals i obertes haurien de protegir llurs drets, així com els dels seus fills a rebre
un ensenyament inclusiu que els apoderi. Però les societats a què aspirem, sien tan
imperfectes com vulguem, no poden ésser l’evangelicocràcia que proposen aquests grups.
El sectarisme i l’exclusió són una font econòmicament rendible per a uns pocs, però també
són generadors de violència i inestabilitat per a una majoria. Per a verificar-ho és prou de
posar la vista en el passat, que és exactament a on ens volen menar tossudament. Finançar,
aliar-se o donar cobertura al necrocristianisme és una manera d’acabar amb la llibertat
d’expressió i la democràcia –valors que defenen sols per a ells, no per a tota la societat; és
per això que, en la denúncia del perill que suposa el moviment fonamentalista, també hi ha
de participar la resta del cristianisme. Cal de sentir, de manera més clara i de dins les
esglésies, que la proposta d’aquests moviments no té res a veure amb el missatge de Jesús,
que sense llibertat per a triar no hi ha fe i, per tant, no hi ha seguiment ni cristianisme.
Obligar una persona per la via legal a comportar-se com considerem que és cristià, no és
un capteniment gens cristià... L’acció de fe neix sempre –i aquí no hi caben excepcions- de
la llibertat. Negar el matrimoni igualitari, impedir per llei l’avortament, obligar els infants
a rebre formació religiosa, etc., no fa una societat més cristiana, sinó menys lliure.
Els cristians que denunciem tot plegat no som deslleials amb els altres creients,
que es miren el cristianisme de manera diferent, sinó que denunciem el fet que se
n’apropien unes minories sectàries, en la cerca d’un profit exclusivament econòmic o
polític, tot pouant en les necessitats dels més desafavorits i imposant una agenda
retrògrada i injusta.
El fonamentalisme no és cristianisme, és més aviat la malaltia més perillosa que
l’amenaça ara per ara. El necrocristianisme no és tampoc una proposta política
regeneradora de la societat sinó, ans al contrari, un totalitarisme que la pot destruir. Mai
fins ara, tot passejant pels carrers de Buenos Aires, havia estat tan conscient d’aquesta
realitat. Fins ara ho lligava amb una experiència personal opressiva de la qual,
sortosament, en vaig poder fugir. Però ara és, més aviat, una amenaça col·lectiva a la qual
és urgent de donar-li una resposta contundent, clara, imaginativa i vertaderament
evangèlica.
Carlos Osma
Traduït per Artur Ximenis
Text original: "Necrocristianismo"
Pots trobar el llibre "Solo un Jesús marica puede salvarnos" en Amazon.
A Barcelona el trobaràs a la Biblioteca Francesca Bonnemaison, a la llibreria Complices i a la llibreria Antinous.
A El Masnou a la Biblioteca Joan Coromines.
Comentarios